RY COODER – THE BORDER (Soundtrack)

Meer dan 35 jaar geleden was ik toen nog als jongeman bijzonder gefascineerd door de ‘Tex-Mex’-muziek van artiesten als ‘Sir Douglas Quintet’, ‘Los Lobos’, Flaco Jiménez of Freddy Fender. De grensstreek tussen de Amerikaanse staat Texas en buurland Mexico was ook in 1982 al bijzonder actueel, mede door de anno 2019 nog altijd opduikende problemen van illegale vluchtelingen en de drugstrafiek tussen beide landen, de reden voor Amerikaans president Donald Trump om een hoge muur langs de grens te gaan bouwen.

Dat thema was ook het onderwerp van de film “The Border”, een misdaadfilm van regisseur Tony Richardson met Jack Nicholson en Harvey Keitel in één van hun meest bekende glansrollen. Jack Nicholson speelt er de rol van een agent die overgeplaatst wordt van Los Angeles naar de grenspolitie van El Paso en er corrupt wordt door geld te accepteren voor het helpen van een Mexicaanse vrouw van wie het kind ontvoerd werd in opdracht van een kinderloos Amerikaans echtpaar.

Onze aanleiding om dit hier allemaal te vertellen is het heruitbrengen van de originele soundtrack bij deze film. Deze soundtrack was namelijk het werk van de onvolprezen Amerikaanse gitarist en producer Ry Cooder die met de hulp van meerdere grote muzikanten de dertien nummers op deze plaat heeft opgenomen. De instrumentalisten waren Ry Cooder en John Hiatt op gitaren, Jim Keltner op drums, Flaco Jiménez op accordeon, Sam Samudio op orgel, Jim Dickinson op piano, Tim Drummond op basgitaar en Ras Baboo op percussie.

Als vocalisten bij de songs horen we Freddy Fender op het alomgekende nummer “Across The Borderline” dat door Ry Cooder, John Hiatt en Jim Dickinson werd gecomponeerd. John Hiatt zingt met “Too Late” en “Skin Game” zelf ook twee nummers op deze soundtrack en Sam ‘The Sham’ Samudio (de man van de wereldhit “Wooly Bully” uit 1965) neemt ook twee schitterende door hemzelf geschreven songs voor zijn rekening: “Palomita” en “No Quiero”.

Ander zangwerk is er van Brenda Patterson, de in Memphis, Tennessee wonende blueszangeres en echtgenote van Sam Samudio, in de heerlijke ballad “Building Fires” en van Jim Dickinson in het swingende “Texas Bop”. Tussen al dat moois door horen we de meester Ry Cooder zelf op zijn slidegitaar prachtige stukjes instrumentale muziek spelen in tracks als “Maria”, “Highway 23”, “Rio Grande”, “El Scorcho” en “Nino”. Het hele album duurt amper 34 minuten, maar na bijna vier decennia hoort deze filmsoundtrack zeker een plaatsje te krijgen in het collectieve muzikale geheugen van elke rechtgeaarde liefhebber van prachtige muziek.

De nu 72-jarige Ry Cooder schreef in zijn lange muzikale carrière trouwens nog heel wat andere soundtracks voor films zoals “Streets Of Fire”, “Paris, Texas”, “Crossroads”, “Cocktail”, “Johnny Handsome”, “Last Man Standing” en “The End Of Violence”. Naast zijn vele soloplaten werd hij ook geroemd als producer van het legendarische album “Buena Vista Social Club” van de gelijknamige oude Cubaanse formatie in 1997 en in het ‘Rolling Stone’-lijstje van de 100 beste gitaristen in de wereld behaalt hij een schitterende achtste plaats. Vorig jaar bracht deze eigenaar van zes ‘Grammy Awards’ na zes jaar stilte een nieuw prachtig soloalbum op de markt onder de titel “The Prodigal Son”.

(valsam)

 

 

 

TRACKLIST
1. Earthquake
2. Across The Borderline
3. Maria
4. Texas Bop
5. Highway
6. Palomita
7. Rio Grande
8. Too Late
9. No Quiero
10. Skin Game
11. El Scorcho
12. Building Fires
13. Nino

Artiest info
Beat Goes On Records  
 

Label: Geffen Records Inc. : Beat Goes On Records

video